18 Ağustos 2015 Salı

Dijital Çağın Çocuklarını Nasıl Yetiştireceğiz ?



Tarih : 26 Mayıs 2012 
Yer :  Trump Tower 
Konusu ilgimi çektiği çektiği için ve Bora'cım 4 yaşında olduğu için bir seminere katılmıştım. Aldığım notları paylaşmak istiyorum sevgili anne ve babalar ...


DIGITAL ÇAĞIN ÇOCUKLARINI NASIL YETİŞTİRECEĞİZ ?
KONUŞMACI : UZM. DR. GÜLNİHAL SARMAN
KONU: ÇOCUKLARIMIZIN HAYATINDA DIGITAL ORTAMLARIN YERİ
·         Çocuklarımız büyürken ebeveynler olarak artık digital ortamların varlığını kabul ettik ve bu konu hakkında da bazı gerçekleri bilmeli ve kabul etmeliyiz.
·         KLİNİLK doktorları olarak 60 aileyi inceledik ve ne sonuçlar elde ettik birazdan paylaşacağız. Fakat bilmelisiniz ki bu 60 ailenin anne ve babaları yüksek tahsilli hepsi de üniversite mezunu ve hayat standartları yüksek yaşayan ailelerdir.
·         Digital dünyanın cocuklarımızın hayatında yaş aralıklarına göre ne kadar yer ettiğini görebilmemiz için anketimizi incelemeye başlayalım.
·         Giriş Bölümü ; yaş, cinsiyet, karakter yapıları, anne-baba hk. Genel bilgiler, bakıcı , medyanın yeri  vb. gibi … Sonuç ; arka planda digital ortam sürekli açık işleyen 60 cocugun anne ve babası evlerinde bol bol digital ortama ve elektrikli aletlere sahip…  cep telefonu , internet, tapletler, Pc ,laptop , TV … Çok fazla maruz kalan cocuklarda  davranış bozuklukları , konuşma geriliği, obezite, uykusuzluk sorunu ile karşılaşılıyor.
·         Cocukların Eğitim Durumları ; % 50 ‘si kız ve 6- 23 ay cocukların cok azı oyun grubuna gidiyor. 2-4 yaş yuvaya gidiyor , 4 yaş ve üzeri tam gün okula devam ediyorlar.
·         Cocukların Kişiliği ve anne babanın cocuklarına ne kadar vakit ayırdığı ;  % 50 anneler çalışıyor, babalar tamamı çalışıyor. Yüksek eğitimli grup hepsi üniversite mezunu babaların bir kısmı günde 2 saat oyun oynuyor , bazıları sadece haftasonu, bazıları ise hiç vakit ayıramıyor.
·         Bakıcı faktörü ; %50 ‘sinde yabancı dil konuşan yabancı bakıcılara rastlandı.
·         Aktivitiler ; kitap okuma , parka gitme, AVM , cocuk tiyatrosu ve sineması, müzik dinleme faaliyetlerine çok az rastlanıldı, TV, tablet, video, internet de oyun oynama, tablet de oyun oynama, cep telefonu ile oyun oynama en sevilen aktivite olarak belirlendi.
-          6-23 ay  TV %4   video %1  ipad  %0  int ve cep tel  % 0 , parka gitme % 32  müzik %25  kitap % 32
-          2-4 yaş  TV %13  video %1  int %1 cep tel % 6 tablet %8  , parka gitme %16  müzik %11 kitap okuma % 14 sinema tiyatro  % 5
-          4 yaş ve üzeri  cep tel % 7  tablet %7  TV  %20
·         Arka Planda TV açık mı ?   % 87 açık
·         Her zaman mı açık ?  %30  EVET
·         Anne baba ile beraber açık ?  %20  EVET
-          6-23 ay  % 66
-          2 – 4 yaş  % 95
-          4 yaş ve üstü  % 97
·         Oyalansın diye TV önünde % 75 AÇIK , Hiç TV açılmayan  ev  %14
·         Sonuç olarak küçük yaş gruplarında daha dikkatliyiz yaş büyüdükçe pek dikkat edilmemeya başlanıyor.,
·         Ailelere göre eğitici uğraşlar nelerdir acaba diye sorduk ?
-          Konuşan kitaplar , yap bozlar, masal kitapları, bebek TV ‘leri , bilgisayar oyunları, cep tel ve ipad oyunları diyenler oldu.
-          Neden bunları açma gereği hissediyoruz ?  % 80 yemek yerken açıyor.
·         Peki digital kurallarımız var mı ve bu kurallara ne kadar uyabiliyoruz ?
-          Süre kısıtlaması , bizim seçtiğimiz prog. Seyretme, odada tek başına seyretme , yemek yerken seyretmemesi gibi …
-          EVET  KURAL VAR  % 93
-           UYGULAMA %64  
·         Uygulayamayan veya uygulayanlarda ilk 5 aktivitede digital aktiviteler yer alıyor , Kurallar gevşek , TV açık , oyalansın diye TV önünde bırakma tespit edildi.
·         Çocukların Digital Becerileri Neler ?
-          Kendi başına Tv açma , DVD kendi başına yerleştirme, PC açma , mouse kullanma, tablette oyun açma …
·         Çok fazla aksiyon animasyon filmleri izleyen çocuklarda kötü rollere bürünme , özellikle 4 yaş ve üzeri erkek cocukların davranışlarına zarar veriyo. Örümcek adam gibi olma , çok fazla kung fu veya dinazor filmlerinden sonra özellikle erkek çocukların davranışlarında etki ediyor.

KONUŞMACI : PROF. DR. MEHMET VURAL
KONU: ELEKTROMANYETİK ALAN NEDİR VE ÇOCUKLARA ZARARLARI NELERDİR ?
·         Cep telefonları , mikrodalga fırınlar, TV, radyo, baz istasyonları hepsi elektromanyetik enerji veren alanlar demektir.
·         Elektrik alan nedir ? Duvarların içinden geçen kablolarda elektrik vardır ve elekrtik alanımızı kesmez ancak etkiyi azaltır. Odamızdaki PC eğer fişe takılı ise , doğada şimşek çakması, santrallerdeki elektrik gibi tümü elektrik alana girer. Ancak ağaçlar ve binalar duvarlar etkiyi azaltır.
·         Manyetik alan nedir ? Fişe takılı aletlerimiz çalışmaya başladıktan sonraki akımlardan oluşur. Alet çalışırken başlar,  çalışan o aletten uzaklaştıkça etki azalır. Ancak duvarlar etken değildir. Burada etken uzaklıktır.
·         Evimizdeki elektromanyetik alanlar ; TV ,bigisayarlarımız, LCD ekranlar, mikrodalga fırınlar, Telsiz telefonlar, GSM telefonlar… Mikrodalga fırınların iyi markaları artık elektromanyetik etki saçmamakta.
·         GSM telefonların etkileri ;
-          Başa çok yakın kullanma,
-          Isıtma etkisi yumurta pişirme vs gibi korkutucu haberler
-          Hücresel düzeyde etkileri
-          Tümör veya kanser yapma etkileri gibi bugune kadar gümüzdeki tarama sistemlerinde yukarıdaki gibi kötü etkileri yok.  Diğer organlarda ve hücresel düzeyde ne gibi etkisi var bugünkü tarama teknolojimize göre belli değil.  Isınma etkisi var ancak yumurta pişirme beyin pişirme gibi abartılı haberler kadar değil. Bu haberlerin hiçbiri bilimsel değil. Korku yaratmak maksatlı çıkartılmış komik haberler.
·         Elekrtomanyetik alan cocuklarda ve vüvutlarında ne etki yapıyor ?    -  Son 30 yılda 25.000 bilimsel yayın yan etkileri olarak manyetik alan için başağrısı, sinirlilik, depresyon, mide bulantısı gibi etkileri oldugunu yazdı ancak tamamen bu halleri elektromanyetik alana bağlıyamıyoruz.  Çünkü bilimsel olarak bugünkü tarama teknolojilerine göre bue tkilerin başka çesitli nedenlerden de kaynaklandığı destekleniyor.
·         Hamile annelerde düşük veya erken doğum yapma gibi ilişkisi yok. Çok fazla yayın var yazan EVET şeklinde fakat bugünkü bilimle ilişkilendirildiğinde bugünkü bilgilerimize göre HAYIR YOK.
·         Tümörü hızlandırır, Kanseri tetikler gibi etkileri yok. Tüm bilimsel çalışmalara göre bugünkü tarama metotlarına göre HAYIR diyor.  Ancak taramam metotları teknoloji ilerledikçe değişebilir. Bundan 15 yıl sonra değişecek olan taramam metodu belki de olduğunu söyleyebilir. Ancak bugünkü tarama metotlarına göre bu riskler söz konusu değil.

KONUŞMACI :  UZM. DR. PINAR BONCUK DAYANIKLI
KONU:  ÇOCUK GELİŞİMİNDE MEDYANIN ALGILAMA ETKİLERİ
·         Medya çocuklara ne yapıyor ? bebeklerin beyinler ilk 2 yıl inanılmaz bir hızla büyüyor.  Bu büyüme 20 yaşına kadar devam ediyor. İlk 3 yıl beyin uyaranlarına şekil vermek bu yüzden çok önemli.  Başka hiçbir  organ çocuğa şekil veremez ancak bir beyin şekillendirebilir.
·         Araştırmalara göre ilgi alaka ve sevgi görmeyen bebeklerin beyinleri gelişmemiş , beyin aktivitelerinde eksiklik nedeniyle bomboş bir beyin ile karşılaşılıyor.
·         Beyin gelişiminin kritik dönemlerdeki hızlı değişen görüntüsü izlenmiş.  Tam tersi aşırı yüksek uyarı beklentisi de ilerde dikkat sorunlarına neden oldugu tespit edilmiş.
·         3 yaş öncesi TV çok fazla izleyen cocukları izlemişler ve bu çocuklar 7 yaşına geldiğinde yeniden değerlendirmişler. Dikkat sorunları olduğu tespit edilmiş.
·         3 yaş öncesi zihinsel faaliyetler ağırlıklı çocukları izlemişler. TV az izleyen , daha çok hikaye ,şarkı, küplerle oynama,lego, müze, bale gibi … 7 yaşına geldiklerinde dikkat sorunlarının daha az olduğu tespit edilmiş.
·         Bebek Fare Deneyi ; 10 günlük bebek fareler üzerinde deney yapmışlar.  Kontrol Grubu normal bakılan fareler , deney grubu ise renkli ışıklı müzikli ortamda 42 gün boyunca her iki grupda izleniyor.  42 günün sonunda açık alan testi yapılıyor.  Fareler normal hayatşarında kenarlardan kenarlardan yürürler. Kontrol grubu farelerinin çizdiği yollar kenarlardan normal kendi sakin yollarında orta alan boş ilerliyorlar. Deney grubu farelerinin ise çizdiği yollar orta alan tamemn dolu , sağa sola köşelere karışık hiperaktif bir davranış içersinde çıldırmışlar gibi yol almışlar.
·         Kısa süreli hafıza testlerinde çıkan sonuç : yeni tanıdığı cisim ile eski tanıdığı cisim arasındaki ilişkiye bakıldığında yeniye duyulan heyecan % 0. Öğrenen beyinler için bu durum hiç iyi bir durum değil.
·         Beyinin iki işi yapması mümkün değil. Aktif olarak beyin bi konuyla ilgileniyorken ikinci bir konuyla ilgilenmez. Öğrenme ile ilgili tabiki. Koşarken müzik dinlemek, araba kullanırken telefon ile konuşmak gibi aktiviteler değil . Örn: face açıkken word dosyasında rapor yazmaya çalışmak gibi, Bu durum yüzeysel öğrenmedir. Konsantre sıfır düzeyde demektir. Ders yaparken TV ye bakmak, ezber yaparken arka planda başka bir iş ile ilgilenmek iki iş arasında gidip gelmek doğru bir davranış değil.
·         Bu konuda 2002 Harward Ünv. Çalışması ve sonuçları ; Ödev sonrası TV izleme veya ödül olarak ödev bitti video oyun oynama ve ardından uyuma faaliyetinde uyku kalitesi bozukluğu , öncesinde ezberlenen kelimelerde unutma hatırlama güçlüğüne rastlanmış.
·         Beyin uyurken de aktif işleyen  ve bilgiyi depolayan tek organımızdır. Teknoloji treni çoktan kalktı artık çocuklarımızı kısıtlayamayız, tamamen yasaklar getiremeyiz.   Ancak dizginleyebilmeliyiz. Anne baba olarak kontrolü ele almaliyız. Kontrolsüz bırakmamalıyız. Bu üzerimize düşen vazifedir ve bunu yapmalıyız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder