6 Eylül 2016 Salı

Bir Kitap : Abelard ve Heloise


Mektuplar ve Oyun

Kuşaktan kuşağa aktarılan destanlaşmış aşk öyküleri hep dokunaklıdır. 12. Yüzyılda Fransa’da yaşayan Abelard ve Heloise’in aşkıda günümüze ulaşan mektuplarını konu eden kitap güzel bir öykü niteliğinde. Kahramanlarımız bir kadın ve bir erkek , engelleri aşamayıp ömürlerini hüzne ve ıstıraba bağlayan, kavuşamayan aşıklardan.  Abelard’ın manastıra kapanmasıyla başlayan ayrılık çilesi, dışarda onu bekleyen Heloise  ile birbirlerine yazdıkları mektuplarda, aradaki bağın gücünü günümüze taşıyor.

Şahsen ben kadının yazdığı mektupları erkeğin yazdıklarından çok daha derin buldum.  Abelard’ın tutkusu (çoğu erkek gibi ) bencil  ve bedensel . Bunu Abelard’ın satırlarını okuyunca anlayacaksınız. Kadının tutkusuna ve coşkusuna değil yetişmek yanından bile geçmemiş.  Kadının çoğu cümlelerine kayıtsız kalmış.  Saçmalamış diycem acaba çok mu ağır olacak. Bundan sonra sizin için seçtiğim satırları paylaşıyorum.

Heloise’den Abelard’a  :
“Çok gücendim sana.
Neden mi? Dinle !
Bütün erkekler kulak versin söyleyeceklerime.
Aşkı öğretir, sonra sırtlarını çevirirler bize.
Kendine aşık etmek için nasıl da yalvarmıştın bana.
Hemen teslim oldum sana.
Hiç zorlanmadan kazandın kalbimi.
Aynı kolaylıkla terkediyorsun beni.
Şimdi de vazgeçmemi istiyorsun.
Tıpkı aşkımı istediğin gibi, ısrarla ikna etmeye uğraşıyorsun.
Bir zamanlar kollarına atılmam için yalvardın, şimdi çekip gitmemi emrediyorsun.
Ama gitmeyeceğim. Gidemem.
Tutkuma katlanmak zorundasın.
Sen yarattın onu. O senin eserin.
Seni kalbimden söküp atmamı isteyemezsin.
Seninkinden de beni atamayacağın gibi.
Biz birbirimize ait değil miyiz?”

Heloise son mektuplarında hem kendinin hemde hemcinslerinin farkında. Yukarıda feminist bir yaklaşım tarzıyla başlayan ilk cümlelerden sonra bakınız neler söylüyor. Farkındalığını da ön plana çıkartıyor belki de Abelard’ı kıskandırmaya çalışıyor.

“Kadınların dengesizliğini bildiğine göre, kolayca tahmin edebilirsin ki, bir sevgiliyi terk ediyorsam, başka bir sevgili aklımı çeldiği içindir. Artık onun oldum ben. Bir zamanlar senin olduğum gibi. Şu hoppa halim dünyaya anlatmalıdır ki, kadınların tek sabit yanı sebatsızlıklarıdır. Sadık kalmayı beceremeyiz biz. Sadakatimizi yalnızca sadakatsizliğe gösteririz.”

Ve Abelard :  “Sevgi verdiklerimizde değil, alabilme yeteneğimizde gizlidir.”  diyerek son noktayı koyar.

Kadının onca duygusuna karşılık bu mudur yani ? Bu makaleyi okuyan erkekler eminim “işte bu yaşa Abelard” dediniz değil mi ? Demeden önce kitabı okumanızı öneririrm.


Kitabın Adı : Abelard ve Heleoise
Yazar : Ronald Duncan
Yayınevi : Helikopter
Sayfa Sayısı : 72

Baskı yılı : 2016



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder