19 Aralık 2013 Perşembe

İmparator - Erol TOY


Kitap ile Ekim 2012 , 6. Beyoğlu Sahaf Festivali’nde tanıştım. Alsam mı almasam mı Erol Toy nasıl bir yazardır , hiç tanımıyorum bilmiyorum da gibi sorularla kitabı elimde evirip çevirirken kulağıma fısıldayan bir ses ile irkildiğimi hatırlıyorum. “ Al al sen bu kitabıııı, çok düşünme aal. Al da gör bak neler dönüyor ülkede ? Kimler nasıl nerelerden nerelere nasıl geliyor ? Oku ve gör ! “  Bu sözler üzerine çok düşünmeden kitabı aldım.

Öncelikle kitabın yazarı Erol Toy’dan bahsetmek istiyorum. Çünkü ben aslında bu sahaf festivalinde sadece bu kitapla değil, başka bir cevheri  yazar Erol Toy’u da keşfetmiştim. Kitaplarını toplumsal , siyasal ve ekonomik sorunları yalın bir dil ile kaynaklara dayanarak yazmış olması yazarın en önemli özelliklerinden biridir. Hiçbir zaman gerçekçi anlayışından taviz vermemiş ve tarihsel süreçleri gözardı etmeden gözler önüne sermiştir. Yazarın bu kitaptaki en büyük başarısı ise bana göre herhangi bir tenkite veya övgüye yer vermeden , yorumu tamamen okuyucuya bırakarak tüm açıklığı ile bizlere sade ve akıcı bir dille aktarmasıdır.

Erol Toy bu kitabında Fehmi Çok karakteri ile aslen Vehbi Koç’un hayatını bizlere aktarmaktadır. Roman 1920 ‘lerde yeni tohumları atılan Türkiye Cumhuriyeti devrinde ve Ankara’da geçmektedir.  Kitabın ilk basım tarihi 1974 olmasıyla bu tarih öncesine ışık tutmaktadır. Fehmi Çok’un keşfedilen tüccarlıktaki başarısı onun önce ticaret sonra sanayide güçlü olma hırsı ile üst kademelere erişmesine ve siyasete kadar ilermesine de vesile olmuştur.  Bu hızlı büyüme ile dikkatleri de üzerine çekmektedir. Gücünü koruyabilmek adına Avrupa ülkeleriyle işbirliğine girmekte ve sonuçlarına da katlanmaktadır. Çünkü yapılan işbirlikleri o dönem iktidarını doğrudan etkilemektedir. Çakışan çıkarlar arasında dönen emperyalist oyunları bizlere yansıtmaktadır.

Hayatımız boyunca kütüphanemizde durması gereken ve farklı yaş aralıklarıyla tekrar tekrar okunması gereken bir kitap. Çünkü her okuyuşta farklı bir tarafı yakalayıp görmüş olmak bu kitabı değerli hale getiren en önemli özelliktir.

Kitabın Künyesi

Kitabın Adı : İmparator
Yazarı : Erol Toy
Yayınevi : Yaz Yayınları
Sayfa Sayısı : 384
Basım Tarihi : 1997

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder